Забезпечення експлуатаційної надійності автомобільної дороги шляхом визначення фактичного модуля пружності

  • Фурсович М.О., к.т.н., доцент Національний університет водного господарства та природокористування м. Рівне
  • Супрунюк В.В., к.т.н., доцент Національний університет водного господарства та природокористування м. Рівне
  • Зятюк Ю.Ю., к.т.н., доцент Національний університет водного господарства та природокористування м. Рівне
  • Чепурко І.О., студентка Національний університет водного господарства та природокористування м. Рівне
Ключові слова: профіль покриття, рівність, міцність дорожнього одягу.

Анотація

Основною задачею мережі автомобільних доріг є рівномірний доступ до  будь-якої точки на території країни. Автомобільні дороги повинні забезпечувати ефективні умови безпечного, безперервного, зручного пересування людей, та перевезення вантажів. Враховуючи постійний ріст навантажень і швидкості, загальної вантажопідйомності автомобілів і їх кількості виникає потреба у будівництві нових доріг і зберіганні існуючих доріг.

Асфальтобетон, щебінь, пісок, цемент, ґрунти та інші матеріали шарів покриття, які використовуються при будівництві автомобільних доріг, мають різні особливості роботи в дорожній конструкції. Всі матеріали по різному сприймають навантаження та силові впливи як стиск, зсув та розтяг. Оскільки асфальтобетон є будівельним нелінійним в’язко-еластично-пластичним матеріалом, в основному складеним із ущільненої суміші щебеню, піску, мінерального порошку з бітумом, в значній мірі його властивості залежать від температури.

Незадовільний стан дорожнього одягу внаслідок руйнування автомобільної дороги є основним обмежувальним фактором технічного ресурсу дороги. В результаті контакту з конструкцією дорожнього покриття коліс транспортних засобів, яке здійснюється робочими навантаженнями на дорожнє полотно, відбувається руйнування конструкцій дорожнього покриття, під дією багатьох чинників, основним з яких є експлуатаційне навантаження.

При застосуванні штампового методу для обстеження автомобільних доріг вдається виявити фактичний модуль пружності конструктивних шарів дорожнього одягу і грунтів земляного полотна, оцінити однорідність матеріалів, визначити в грунтах зони локальних відхилень. Наведено матеріали дослідження технічного ресурсу автомобільної дороги, незадовільний стан її дорожнього одягу внаслідок його руйнування.

Опубліковано
2021-06-29