ДО ПОРІВНЯЛЬНОЇ ОЦІНКИ ШАРНІРНО-ЗЧЛЕНОВАНИХ АВТОБУСІВ З РІЗНИМИ СИЛОВИМИ УСТАНОВКАМИ
Анотація
У міському автобусному парку великих міст чільне місце займають шарнірно-зчленовані автобуси особливо великого класу загальною довжиною від 16,5 м до 18,5 м, місткістю від 150 до 200 чоловік і загальною масою 28-30 т.
Концепція створення автобусів особливо великого класу базується на гібридних технологіях. Поряд з автобусами з гібридними силовими установками у міських перевезеннях пасажирів широко використовують і автобуси з дизелями і рідше – електробуси. Тому доцільним і актуальним є порівняння автобусів великого класу з гібридною силовою установкою, дизелем та електроприводом при їх роботі на одному і тому ж маршруті. На основі аналізу тягово-швидкісних властивостей шарнірно-зчленованих автобусів з різними силовими установками, зокрема МАЗ-215. M69, Otocar DRIVE 18 і NS_18diesel_ANG_ok.cdr з дизелями, URBAN WAY Iveco BUS і Urbino 18 Metro Style з гібридною силовою установкою і електробусів Otocar Citea KENT C і Citea SLFA- 187 встановлено, що кращим автобусом є електробус Otocar Citea KENT C, сума відносних показників тягово-швидкісних властивостей якого склала 11,794, якому дещо поступається автобус з гібридною силовою установкою Urbino 18 Metro Style, сума відносних показників тягово-швидкісних властивостей якого склала 11,367. Про те, при остаточному виборі того чи іншого автобуса для конкретних умов експлуатації необхідно виходити не тільки з тягово-швидкісних властивостей, а враховувати також енергетичні затрати, наявність розгалуженої мережі заправок для дизелів і електроустановок, вартістю обслуговування тощо.
Ключові слова: автобус, силова установка, порівняльний аналіз, рівняння руху, тягово-швидкісні властивості, відносний показник