ДО ПОРІВНЯЛЬНОЇ ОЦІНКИ ШАРНІРНО-ЗЧЛЕНОВАНИХ АВТОБУСІВ З РІЗНИМИ СИЛОВИМИ УСТАНОВКАМИ

  • Володимир САХНО доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри автомобілів, Національний транспортний університет, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-5144-7131
  • Микола МАЯК доктор технічних наук, професор, професор кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет, Луцьк, Україна https://orcid.org/0000-0002-8626-3084
  • Андрій КОТЕНКО аспірант 2 року навчання кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет, Луцьк, Україна https://orcid.org/0009-0004-5506-9985

Анотація

У міському автобусному парку великих міст  чільне місце займають шарнірно-зчленовані автобуси  особливо великого класу загальною довжиною від 16,5 м до  18,5 м,  місткістю від 150 до 200 чоловік і загальною масою 28-30 т.

Концепція створення автобусів особливо великого класу базується на гібридних технологіях. Поряд з автобусами з гібридними силовими установками у міських перевезеннях пасажирів широко використовують і автобуси з дизелями і рідше – електробуси. Тому доцільним і актуальним є порівняння автобусів великого класу з гібридною силовою установкою, дизелем та електроприводом при їх роботі на одному і тому ж маршруті.  На основі аналізу тягово-швидкісних властивостей шарнірно-зчленованих автобусів з різними силовими установками, зокрема МАЗ-215. M69, Otocar DRIVE 18 і  NS_18diesel_ANG_ok.cdr  з дизелями,  URBAN  WAY Iveco BUS і Urbino 18  Metro  Style з гібридною силовою установкою  і електробусів   Otocar Citea KENT C  і Citea  SLFA- 187 встановлено, що  кращим автобусом є електробус Otocar Citea KENT C, сума відносних показників тягово-швидкісних властивостей якого склала  11,794, якому дещо поступається автобус з гібридною силовою установкою Urbino 18 Metro  Style, сума відносних показників тягово-швидкісних властивостей якого склала  11,367. Про те, при остаточному виборі того чи іншого автобуса для конкретних умов експлуатації необхідно виходити не тільки з тягово-швидкісних властивостей, а враховувати також енергетичні затрати, наявність розгалуженої мережі заправок для дизелів і електроустановок, вартістю обслуговування тощо.

Ключові слова: автобус, силова установка, порівняльний аналіз, рівняння руху, тягово-швидкісні властивості, відносний показник

Опубліковано
2024-11-16
Як цитувати
САХНО , В., МАЯК , М., & КОТЕНКО , А. (2024). ДО ПОРІВНЯЛЬНОЇ ОЦІНКИ ШАРНІРНО-ЗЧЛЕНОВАНИХ АВТОБУСІВ З РІЗНИМИ СИЛОВИМИ УСТАНОВКАМИ. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 2(23), 197-207. https://doi.org/10.36910/automash.v2i23.1542