ХРОНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ

  • Володимир КИЩУН кандидат економічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет http://orcid.org/0000-0003-4019-8034
  • Василь ПАВЛЮК кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій Луцького національного технічного університету https://orcid.org/0000-0002-0678-3566
  • Віталій ЗУБЕНКО магістрант кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет

Анотація

Переведення автомобільного парку України на електромобілі – питання актуальне, оскільки електрична енергія сьогодні є єдиним прийнятним та доступним у необхідній кількості джерелом енергії, що може бути використане як альтернативне.

Практичні дослідження з вивчення доцільності використання електромобілів в Україні розпочалися у 2011–2013 роках. Встановлено, що основними недоліками на той час були їхня вартість та відсутність інфраструктури. Тому важливим і переломним моментом для поширення електромобілів могли стати лише державні дотації та прорив у технологіях, що дозволить значно знизити їх ціну.

Перші конкретні пропозиції на державному рівні стосовно заохочення купівлі електромобілів були запропоновані у Верховній Раді у березні 2014 року. Зрештою впродовж десятиліття (2014–2023 роки) розглядалося два десятки законопроектів спрямованих на стимулювання розвитку вітчизняного ринку електромобілів, з яких лише половина отримали статус законів. Суперечки точилися навколо прийняття (неприйняття) податкових знижок при розмитненні електричних транспортних засобів, оскільки їх власне промислове виробництво в країні так і не було налагоджено.

Знаковими можна назвати 2015-й рік, коли було скасовано ввізне мито, 2017-й рік – скасовано ПДВ, відміна відрахувань у пенсійний фонд у 2022 році, а також встановлення постійного акцизу у розмірі 1 євро за 1 кВт-год ємності батареї електромобіля. Цей «мікс» дозволив збільшити у 80 разів кількість реєстрацій у 2023 році порівняно з 2015 роком. Поза увагою потенційних покупців не залишилися також спеціальні «зелені» номерні знаки для електромобілів, власники яких мали певні переваги над  іншими учасниками дорожнього руху, та збільшення у перспективі кількості електрозарядних станцій.

Попри прийняті закони, у 2023 році вітчизняний парк електромобілів складав менше 1,0% від усього парку легковиків. Тому подальше формування ринку і збільшення парку залежатиме від загальної ситуації у державі, стану її економіки та купівельної спроможності населення.

Ключові слова: електромобіль, законопроект, закон, Податковий кодекс, ПДВ, акциз, пільги і стимули, інфраструктура, реєстрація, ринок і парк електромобілів.

Опубліковано
2024-05-20
Як цитувати
КИЩУН , В., ПАВЛЮК , В., & ЗУБЕНКО , В. (2024). ХРОНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 1(22), 182-193. https://doi.org/10.36910/automash.v1i22.1359