ДОСЛІДЖЕННЯ ДОЦІЛЬНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОБУСІВ НА АВТОБУСНИХ ТА ТРОЛЕЙБУСНИХ МАРШРУТАХ У МІСТАХ

  • Сергій АНДРУСЕНКО кандидат технічних наук, професор кафедри технічної екплуатації автомобілів та автосервісу, Національний транспортний університет http://orcid.org/0000-0002-9914-0200
  • Валерій ДЕМБІЦЬКИЙ кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій, ЛНТУ https://orcid.org/0000-0002-1006-9218
  • Ігор БУДНИЧЕНКО аспірант, Національний транспортний університет http://orcid.org/0000-0003-3073-4913
  • Владислав ДИКИЙ магістр, Національний транспортний університет https://orcid.org/0009-0003-7084-8672

Анотація

Проаналізовані  можливості та економічна ефективність  використання різних типів транспортних засобів з електричними силовими установками та двигунами внутрішнього згоряння, які можуть працювати на міських маршрутах пасажирських перевезень з повною або частковою відсутністю контактної мережі.

Порівнювались витрати на експлуатацію електробуса Богдан Е7014; тролейбуса PTS Т12309; автобусів МАЗ 203 з дизелем та газового; тролейбуса з автономним ходом PTS-Т12.

Оцінювались сукупні витрати на: пальне та електроенергію на рух; амортизацію ТЗ та тягової акумуляторної батареї; додаткове будівництво і утримання контактно-кабельної мережі та тягових підстанцій;  заробітну плату працівників з ТО та ремонту рухомого складу та водіїв;  експлуатаційні матеріали та шини.

Показано, що ТЗ на електричній тязі є більш економними по витратам на енергоносії. Але  за сукупними витратами найбільш дорогим виявився електробус  із-за більшої вартості. Найдешевшим в експлуатації є газовий автобус.

При частці автономного ходу менше 50% тролейбус з автономним ходом є більш вигідним ніж дизельний автобус.

При існуючому співвідношенні вартостей окремих складових експлуатації, добудова додаткової тролейбусної лінії для використання звичайного тролейбуса може бути більш вигідною ніж використання дизельного автобуса при автономному ході до 25%, і більш вигідним ніж використання електробуса до, приблизно, 45% автономного ходу. Але при всіх варіантах найбільш економним є використання газового автобуса, потім тролейбуса з автономним ходом.

Заміна автобусів на електробуси на теперішній момент виглядає проблематичною із-за відсутності  необхідної електричної потужності та зарядної інфраструктури в автобусних парках. Але є надлишок електричної потужності і інфраструктури в тролейбусних парках. Тому альтернативою електробусу є використання тролейбусів з автономним ходом, які мають тягові акумуляторні батареї значно меншої ємності, та яка може заряджатись під час руху. Таку заміну доцільно організувати особливо там, де тролейбусні маршрути  частково співпадають з автобусними.

Ключові слова: електробус, автобус, електрозарядна інфраструктура, тролейбус, автономний хід, тягова акумуляторна батарея, витрати на експлуатацію, вибір

Опубліковано
2024-05-20
Як цитувати
АНДРУСЕНКО , С., ДЕМБІЦЬКИЙ , В., БУДНИЧЕНКО , І., & ДИКИЙ , В. (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ ДОЦІЛЬНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОБУСІВ НА АВТОБУСНИХ ТА ТРОЛЕЙБУСНИХ МАРШРУТАХ У МІСТАХ. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 1(22), 76-88. https://doi.org/10.36910/automash.v1i22.1348