Порівняльний аналіз триланкових автопоїздів різних компонувальних схем за стійкістю прямолінійного руху
Анотація
На сьогодні в країнах ЄС експлуатуються триланкові автопоїзди різноманітних компонувальних схем, зокрема сідельно причіпні, причіпні на підкатному візку та типу B-Dauble. Загальна маса таких автопоїздів однакова і знаходиться на рівні 60 т, а довжина – до 26 м. Це пов'язано з рядом переваг триланкових автопоїздів у порівнянні з дволанковими. Проте можливість використання таких автопоїздів повинна бути підтверджена не тільки транспортним законодавством, а і вирішенням певних технічних проблем, спрямованих на забезпечення перш за все безпеки їх руху при достатньо високій продуктивності. Безпека використання таких автопоїздів, в першу чергу, повʼязана зі стійкістю їх руху. Ппорівняльна оцінка таких автопоїздів за стійкістю руху може бути підгрунтям для вибору кращої компонувальної схеми серед триланкових автопоїздів при впровадженні їх в практику експлуатації в Україні.
Обгрунтованим є вибір компонувальної схеми триланкового автопоїзда типу „B-Double”, так як зміною масових і геометричних параметрів у системі рівнянь, що описує стаціонарний рух саме цього автопоїзда, усі інші компонувальні схеми можна привести до обраної. Результати аналізу стаціонарного руху показали, що триланковий автопоїзд "B-DUBLE" має вищу критичну швидкість прямолінійного руху та меншу схильність до коливальної нестійкості порівняно з причіпним автопоїздом на підкатному візку та сідельно-причіпним автопоїздом. Однак стабільність триланкових автопоїздів "B-Double" значною мірою залежить від їх масово-геометричних характеристик, таких як положення центру мас, радіуси інерції та взаємне розташування точок зчіпки між частинами автопоїзда. Ці фактори важливо враховувати при проектуванні та експлуатації таких автопоїздів.
Ключові слова: триланковий автопоїзд, компонувальна схема, рівняння руху, критична швидкість, швидкість появи коливальної нестійкості