Визначення витрати палива для легкового автомобіля за потужністю і швидкістю на імітаційному роликовому стенді
Анотація
Витрата палива - один з показників, що характеризують експлуатаційні властивості дорожньо-транспортних засобів. В роботі були проаналізовані основні фактори, що впливають на витрату палива автомобілів у процесі експлуатації.
Більшість умов експлуатації можуть бути повторені на роликовому стегні з біговими барабанами. Проаналізовано математичні методи розрахунку витрати палива у дорожніх умовах та стендових випробуваннях. Вказується, що для стендових випробувань на паливну економічність важливо правильно встановлювати і контролювати навантаження на колесах автомобіля.
У роботі запропоновано математичну модель визначення витрати палива через режим навантаження та швидкість руху автомобіля. Розрахунковий метод заснований на отриманні ККД: індикаторного, механічного, трансмісії та коліс, з яких було отримано загальний ККД транспортного засобу. У таблиці наведено результати розрахунку витрати палива, колісної потужності та загального ККД, а також його складових елементів. Всі параметри були визначені для різної швидкості автомобіля.
Наведено алгоритм та результати розрахунку витрати палива на дорозі та на стенді з біговими барабанами за різної потужності на колесах автомобіля та роликах стенду. Наведено результати експериментальних досліджень щодо визначення витрати палива для автомобілів ВАЗ. Витрата палива зростає в діапазоні від 6 до 11 л/100 км, якщо потужність на колесах змінюється від 7 до 21 кВт. Це добре узгоджується з розрахунковими даними у тому ж діапазоні зміни параметрів. Розрахунки показують збільшення витрати палива, якщо потужності знижується від 5 кВт та нижче. Це можна пояснити тим, що у цьому режимі транспортний засіб рухається на низьких передач коробки передач. Повторити цей режим у процесі експерименту було неможливо.
Сформульовано висновки та напрями подальших досліджень.
Ключові слова: автомобіль, витрата палива, стенд з біговими барабанами, режим навантаження, швидкісний режим, ККД.