Аналіз впливу розподілу крутних моментів між осями на енергетичну ефективність двовісного автомобіля

  • Михайло ПОДРИГАЛО доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри технології машинобудування та ремонту машин, Харківський національний автомобільно-дорожній університет https://orcid.org/0000-0002-1624-5219
  • Руслан КАЙДАЛОВ доктор технічних наук, професор, полковник, заступник начальника Національної академії Національної гвардії України з наукової роботи, Національна академія Національної гвардії України
  • Василь ОМЕЛЬЧЕНКО аспірант Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, начальник відділу міжнародних зв’язків, інформації та комунікації, підполковник, Національна Академія Національної гвардії України

Анотація

В сучасному автомобілебудуванні низкою авторів наголошувалося те, що передня установка двигуна в поєднанні з приводом на передні колеса дозволяє підвищити вібростійкість та коефіцієнт корисної дії моторно-трансмісійної установки, що підвищує енергетичну ефективність автомобіля. На основі раніше отриманої авторами цієї статті залежності для розрахунку миттєвого коефіцієнта корисної дії  колісного рушія, доведено, що передньопривідні автомобілі мають більш високе значення вказаного показника.

Розглянуто вимоги стійкості після 2010 року, які показали, що з урахуванням росту потужностей двигунів та швидкостей руху автомобілів, задньопривідні автомобілі не відповідають вимогам стійкості після 2010 року, що також підтверджується  вимогами стандартів низки європейських країн, Ізраїлем, котрі регламентують встановлення системи динамічної стабілізації (ESP) на автомобілі для перевезення пасажирів.

Запропоновані способи підвищення енергетичної ефективності двовісних автомобілів шляхом підвищення миттєвого коефіцієнта корисної дії колісного рушія за рахунок раціонального вибору коліс ведучого моста та регулювання розподілу тягових моментів між передніми та задніми мостами. Вирішено задачу визначення коефіцієнта корисної дії колісного рушія двовісного автомобіля, що має або передній або задній привод ведучих коліс. Отримані аналітичні вирази дозволили провести оцінку енергетичної ефективності колісного рушія по величині миттєвого коефіцієнта корисної дії передньопривідних та задньопривідних автомобілів. Проведений  порівняльний аналіз енергетичної ефективності передньо- та задньопривідних автомобілів щодо забезпечення більш високого значення коефіцієнта корисної дії колісного рушія. Доведено, що при встановленні на задні колеса двовісних автомобілів здвоєних шин привод слід здійснювати або на задні, або на всі колеса.

Ключові слова: двовісні легкові автомобілі, енергетична ефективність, коефіцієнт корисної дії, колісний рушій, крутний момент

Опубліковано
2022-11-11