Оцінка впливу психофізіологічного стану водія на безпеку пасажирських автомобільних перевезень

  • Сергій ЧЕБЕРЯЧКО доктор технічних наук, професор, кафедра охорони праці та цивільної безпеки, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна http://orcid.org/0000-0003-3281-7157
  • Юрій ЧЕБЕРЯЧКО доктор технічних наук, професор, кафедра охорони праці та цивільної безпеки, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна http://orcid.org/0000-0001-7307-1553
  • Олег ДЕРЮГІН кандидат технічних наук, доцент, кафедра управління на транспорті, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна http://orcid.org/0000-0002-2456-7664
  • Олена ТРЕТЯК кандидат технічних наук, доцент, кафедра управління на транспорті, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна http://orcid.org/0000-0002-7542-9392
  • Іван БАС аспірант, кафедра охорони праці та цивільної безпеки, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна http://orcid.org/0000-0003-0496-4379

Анотація

Безпека автомобільних пасажирських перевезень залежить від основних ключових елементів, які утворюють систему: водій-автомобіль-дорога-навколишнє середовище. Відмова будь-якого елементу цієї системи збільшує ймовірність виходу її з нормального-функціонального стану, а головне, спряє підвищенню ризику виникнення дорожньо-транспортної пригоди (далі – ДТП). Тому пошук шляхів, які спрямовані на зниження ймовірності виникнення аварійних ситуацій під час пасажирських автомобільних перевезень на основі аналізу наслідків зміни психофізіологічних станів водія є актуальним завданням.

Метою дослідження є розробка рекомендацій щодо зниження ймовірності виникнення аварійних ситуацій під час пасажирських автомобільних перевезень на основі аналізу наслідків зміни психофізіологічних станів водія. Для проведення дослідження використано метод експертних оцінок та метод "Failure Mode and Effects Analysis" (далі метод "FMEA"), який включає організаційні, логічні і математико-статистичні процедури, що спрямовані на отримання від фахівців-експертів оцінки про фактори небезпеки, які впливають на зміну психофізіологічного стану водія під час керування пасажирським автобусом, їх аналіз і узагальнення отриманих результатів з метою підготовки раціональних рішень.

Визначено, що зміни психофізіологічного стану водія призводять до здійснення помилок при керуванні пасажирським автобусом і являються основним каталізатором, який разом з різноманітними небезпеками під час управління транспортним засобом та сумісною взаємодією суб'єкта з об'єктом - призводить до порушення правил дорожнього руху і в подальшому - до ДТП. Показано, що у разі усунення однієї з наведених складових, ДТП не відбудеться.

Встановлено, що втрата концентрації уваги, зміна емоційного стану та інтенсивність навантаження є основними факторами, які впливають на психофізіологічний стан водія пасажирського автобусу. Визначено залежність виникнення ДТП від наявності каталізатора, небезпеки, та взаємодії з нею суб’єкта. Запропоновано, в якості каталізатора використовувати реакцію водія, що залежить від зміни його психофізіологічного стану під час керування пасажирським автобусом.

Ключові слова: водій, психофізіологічний стан, пасажирський автобус, небезпека, взаємодія, каталізатор

Опубліковано
2022-06-09