Використання матриці Хеддона для оцінки ризику дорожньо-транспортної пригоди
Анотація
В роботі запропоновано розробку комбінованого підходу для оцінки ризику настання дорожньо-транспортної пригоди (далі - ДТП) на основі матриці Хеддона, яка поєднана з класичним шаблоном з розрахунку ризику у відповідності до вимог ДСТУ ISO 45001:2019. Комбінований підхід, відрізняється від відомих методів з оцінки ризиків настання ДТП тим, що враховує низку небезпечних чинників, які впливають як на вірогідність так і на тяжкість наслідків в системі "водій-автомобіль-дорога-середовище" з урахуванням фаз настання ДТП: до аварії (початкова), під час аварії (кульмінаційна) і після аварії (кінцева), що дозволяє розрахувати залишковий рівень ризику та розробити запобіжні заходи та дії. Для визначення величини ризику настання ДТП запропоновано величину тяжкості наслідків ДТП розділити на дві складові: під час аварії і після домедичної допомоги, які оцінюються за шестибальною шкалою з урахуванням впливу небезпечних чинників. Розроблено алгоритм побудови комбінованої матриці Хеддона, з критеріями оцінки ризиків настання ДТП, вірогідності настання НП та тяжкості наслідків з урахуванням домедичної допомоги. Запропоновано для зменшення рівня ризику настання ДТП запроваджувати на автотранспортних підприємствах спеціальні програми з безпеки дорожнього руху (далі - БДР), в основі яких є планування запобіжних заходів на основі оцінки ризиків настання ДТП, що передбачає відповідний контроль за їх впровадженням.
Ключові слова: ризик, матриця Хеддона, дорожньо-транспортна пригода, небезпечна подія, домедична допомога