ОБҐРУНТУВАННЯ НЕОБХІДНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ КРУГОВОГО РУХУ НА ВУЛИЧНО-ДОРОЖНІЙ МЕРЕЖІ М. ХАРКІВ

  • Ольга ХОЛОДОВА кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри організації та безпеки дорожнього руху, Харківський національний автомобільно-дорожній університет https://orcid.org/0000-0002-4217-0548
  • Марина БУГАЙОВА старший викладач кафедри організації та безпеки дорожнього руху, Харківський національний автомобільно-дорожній університет https://orcid.org/0000-0003-1889-9555

Анотація

Доведено, що хоча автомобілізація підвищує зручність пересування, вона також має значні негативні наслідки, зокрема забруднення повітря, знищення зелених зон, затори та зростання кількості дорожньо-транспортних пригод. Ці проблеми особливо відчутні у великих містах, де брак доріг, неефективний рух і проблеми з паркуванням погіршують ситуацію на дорогах. Перехрестя є одними з найбільш небезпечних місць, тому потребують особливої уваги. Для зменшення ризиків важливими є такі рішення, як синхронізація світлофорів, будівництво кругових розв'язок та розвиток громадського транспорту. Зокрема, круговий рух на перехрестях дозволяє знизити кількість дорожньо-транспортних пригод, зменшити затори, скоротити час очікування, витрати на паливо та викиди шкідливих речовин, що підвищує загальну безпеку та ефективність транспорту.

В результаті аналізу практики застосування кругового руху на перетинаннях, а також наукових досліджень в області даного питання, встановлено, що круговий рух на перехрестях впроваджується не у всіх містах України, а аналіз світових розробок щодо кругового руху сягнув далеко вперед, тому є досить актуальним і для вітчизняних дослідників.

Розглянуто конкретні приклади введення кругового руху на п’яти перехрестях Індустріального району м. Харків з різним типом організації дорожнього руху, конфігурацією, розмірами, параметрами транспортних і пішохідних потоків тощо. За результатами моделювання дорожнього руху на перехрестях обґрунтовується доцільність використання кругових розв'язок на перехрестях, адже вони підвищують пропускну спроможність у 1,5 рази, зменшують затримки руху в 3,2 рази, скорочують викиди шкідливих речовин на 1,6 рази та майже вдвічі покращують безпеку перехресть.

Оцінка впровадження кругового руху підтверджує його ефективність і надає наукову основу для розширення цієї практики в містах. Кругові перехрестя знижують аварійність, затори, покращують умови для пішоходів і велосипедистів, створюючи безпечнішу транспортну інфраструктуру, зокрема для м. Харків.

Ключові слова: круговий рух, перехрестя, пропускна спроможність, ефективність, схема, організації дорожнього руху, затримка, дорожньо-транспортна пригода, моделювання.

Опубліковано
2024-11-16
Як цитувати
ХОЛОДОВА, О., & БУГАЙОВА , М. (2024). ОБҐРУНТУВАННЯ НЕОБХІДНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ КРУГОВОГО РУХУ НА ВУЛИЧНО-ДОРОЖНІЙ МЕРЕЖІ М. ХАРКІВ. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 2(23), 244-256. https://doi.org/10.36910/automash.v2i23.1546