Оцінка показників долі рекуперації енергії тролейбусами в умовах міського руху

  • Сергій АНДРУСЕНКО кандидат технічних наук, професор кафедри технічної екплуатації автомобілів та автосервісу, Національний транспортний університет http://orcid.org/0000-0002-9914-0200
  • Ігор БУДНИЧЕНКО аспірант, Національний транспортний університет http://orcid.org/0000-0003-3073-4913
  • Валерій ДЕМБІЦЬКИЙ кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький НТУ https://orcid.org/0000-0002-1006-9218

Анотація

Дослідження витрат електричної енергії електробусами, тролейбусами особливо актуальним є на даний момент, в часи необхідності економного використання енергетичних ресурсів. Визначення витрат електричної енергії під час випробувань або окремих досліджень дає лише загальне уявлення про показники, однак в реальних умовах експлуатації транспортних засобів з електричним приводом, коли діє ряд зовнішніх чинників, таких як умови руху, кваліфікація водія, інтенсивність руху і т.п., величина витрат електричної енергії може значно коливатися, особливо чутливим до різноманітних факторів є показник кількості рекуперованої електричної енергії транспортним засобом. Придбання тролейбусними парками України нового сучасного рухомого складу дає можливість проводити об’ємні дослідження витрат електричної енергії не лише окремими тролейбусами, а й на окремих маршрутах та визначати цей показник для тролейбусного парку загалом.

Аналіз літературних джерел свідчить про відсутність визначення долі рекуперованної енергії під час руху транспортного засобу за встановленим маршрутом.  Сучасні тролейбуси обладнані лічильники постійного струму, які надають інформацію про кількість рекуперованої енергії за час роботи транспортного засобу на маршруті. Даний факт був покладений в основі проведених досліджень.

В роботі показано, що значення долі рекуперації електричної енергії транспортними засобами з електричною тяговою установкою, що живляться від контактної мережі, розподіляються за нормальним законом. Встановлено, що параметри нормального закону розподілу є індивідуальними для кожного міста України, оскільки на них суттєво впливають умови руху. Визначено довірчі границі для подальшого оцінювання застосування цієї функції в системах керування тролейбусами.

Ключові слова: електроенергія, витрати електроенергії, рекуперована енергія, закон розподілу,  тролейбус.

Опубліковано
2023-11-28