ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ ЦИВІЛЬНОГО НАСЕЛЕННЯ НАВИЧКАМ НАДАННЯ ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ
Анотація
визначити рівень готовності до надання допомоги за результатами навчання.
Методика. З метою оцінки ефективності навчання проведено 81 тенінг з основ надання першої допомоги з використанням комп’ютеризованих манекенів, тренажерів та тренувального обладнання. Визначено ефективність навчання основам першої домедичної допомоги за допомогою модифікованого контрольного списку з рекомендацій AHA та з рекомендацій ERC, що включає такі параметри: перевірка безпеки, рухи плечима, заклик до допомоги, поворот голови, контроль дихальних шляхів, контроль дихання. Якість отриманих знань та ефективність практичних навичок вимірювали за допомогою відкритих запитань і запитань з декількома варіантами відповідей щодо клінічних сценаріїв. Готовність, впевненість у собі та зміни в самоефективності вимірювали за п'ятибальною шкалою Лайкерта. Систематизовано основні психологічні фактори, які формують нерішучість та небажання у цивільних осіб надавати першу допомогу постраждалому.
Результати. Дослідження показало, що навчання основам першої домедичної допомоги значно підвищило рівень знань немедичних осіб одразу після навчання та виявило зацікавленість у вдосконаленні отриманих навичок. Визначено основні проблеми при проведенні теоретичної та практичної підготовки, добору форм і методів з метою ефективного навчання навичкам надання першої домедичної допомоги: використання рольових ігор, ситуаційних завдань, відеофрагментів з пошуком помилок. Аналіз найпоширеніших помилок дозволить підвищити ефективність надання першої допомоги та якість навчання у цій сфері.
Наукова новизна. Проведене навчання основам надання домедичної допомоги та оцінка його ефективності дозволяє сформувати навчальну програму проведення тренінгів з основ надання домедичної допомоги з урахуванням потреб вікових категорій цивільного населення.
Практична значимість. Отримані результати можуть бути використані викладачами та тренерами домедичної допомоги з метою зниження кількості помилок, що допускаються під час практичних вправ, підвищення якості та ефективності підготовки цивільного населення та збільшення рівня готовності до порятунку постраждалого.