ДО ВИЗНАЧЕННЯ СТІЙКОСТІ АВТОМОБІЛЯ КАТЕГОРІЇ М1 З ПРИЧЕПОМ КАТЕГОРІЇ О2 У ГАЛЬМІВНОМУ РЕЖИМІ

  • Василь Онищук кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-5316-408X
  • Станіслав СТЕЛЬМАЩУК аспірант третього року навчання кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0009-0009-6981-1040
  • Андрій СКОЧИЛЯС аспірант третього року навчання кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0009-0003-5571-9696

Анотація

Безпечний рух автомобіля і автопоїзда багато в чому визначається його динамічними властивостями і, у значній мірі гальмівними властивостями, які суттєво залежать від завантаженості причепа і розташуванні вантажу в його кузові. Так, несиметричне завантаження причепа призводить до зміни навантажень як на колеса однієї осі, так і одного борту. У роботі ефективність гальмівної системи автопоїзда була оцінена за величиною гальмівного шляху Sт при заданій початковій швидкості V0 та/або середнім значенням уповільнення jx, а також показником ηуi стійкості. Ці показники  визначені для автопоїзда у складі тягового автомобіля  Mercedes-Benz T1N “Sprinter” і двовісного причепа ПВБФ 15. Аналіз  розрахунків показав, що тільки за коефіцієнта нерівномірності гальмівних сил на осях причепа kн= 0,82 автопоїзд відповідає вимогам нормативних документів (V0= 60 км/год, jап=6,0 м/с2). При цьому встановлено, що автопоїзд втрачає стійкість  із-за нестійкості тягового автомобіля за коефіцієнта нерівномірності гальмівних зусиль на його колесах на рівні 0,7. У той же час причіп залишається стійким майже у всьому діапазоні нерівномірності гальмівних зусиль від 0,53 до 1,0, тобто обмежуючим фактором при гальмуванні автопоїзда за стійкістю руху є тяговий автомобіль.

На показники ефективності гальмування автопоїзда суттєво впливають завантаженість причепа і висота його центру мас. Встановлено, що найгірші показники стійкості притаманні автопоїзду з причепом без вантажу. При цьому збільшення завантаженості причепа призводить до збільшення коефіцієнта його стійкості а за різних значень коефіцієнта нерівномірності гальмівних сил на колесах його осей.

Показано на суттєву залежність коефіцієнта стійкості причепа від висоти його центру мас.  Так, якщо за відносної висоти центру мас причепа в межах 0,2..0,35 коефіцієнт стійкості незалежно від коефіцієнта нерівномірності гальмівних сил на його осях наближається до 1,0, то цей ефект втрачається по мірі подальшого підвищення висоти центру мас причепа і за відносної її значення kнп=0,5 коефіцієнт стійкості автопоїзда майже у двічі зменшується.

Ключові слова: автопоїзд, причіп, гальмування, коефіцієнт нерівномірності, коефіцієнт стійкості, шлях гальмування, уповільнення, стійкість.

Опубліковано
2025-05-21
Як цитувати
Онищук, В., СТЕЛЬМАЩУК , С., & СКОЧИЛЯС , А. (2025). ДО ВИЗНАЧЕННЯ СТІЙКОСТІ АВТОМОБІЛЯ КАТЕГОРІЇ М1 З ПРИЧЕПОМ КАТЕГОРІЇ О2 У ГАЛЬМІВНОМУ РЕЖИМІ. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 1(24), 327-335. https://doi.org/10.36910/automash.v1i24.1739