Вплив тиску в шині на динамічні характеристики автомобіля і опір руху

  • Юрій ЗИБЦЕВ інженер, старший викладач кафедри «Технічної експлуатації і сервісу автомобілів імені Говорущенко М.Я.» Харківського національного автомобільно-дорожнього університету
  • Павло ВОРОШИЛОВ студент, спеціальність: автомобільний транспорт, автомобільний факультет Харківського національного автомобільно-дорожнього університету

Анотація

Основне завдання автомобільних шин - забезпечити необхідні зчіпні характеристики. При нормальному тиску в шинах навантаження в місці контакту шини з дорожнім покриттям розподіляється рівномірно і при цьому забезпечується хороша керованість, маневреність і оптимальна витрата палива. Оптимальне значення тиску для конкретної марки автомобіля визначається не шиною, а виробником автомобіля, адже один і той же типорозмір можна встановлювати на різні моделі автомобілів з різною вагою та іншими характеристиками. Зазвичай інформація про рекомендований виробником автомобіля тиск вказується або в технічній документації на автомобіль, або на табличці, яку можна розмістити на торці водійських дверей, бічній стійці з боку водія, лючку паливної горловини або в бардачку. На табличці вказується рівень холодного робочого тиску для передніх і задніх коліс, максимальне навантаження на автомобіль і рекомендований розмір шин. Крім того, на значення тиску можуть впливати такі фактори, як вага автомобіля, розмір шин, розподіл навантаження всередині автомобіля і навіть пора року. Слід також враховувати, що тиск може змінюватися зі зміною клімату. Влітку з підвищенням температури підвищується і тиск у шинах. Наприклад, коли температура підвищується до 25°C, вона збільшується приблизно на 0,8 бар. А якщо навантаження повне, тиск буде ще більше. Тому автовиробники вказують допустиме значення тиску для навантаженого автомобіля. Це надзвичайно важливий параметр для забезпечення безпеки, який не можна ігнорувати. Взимку при зниженні температури повітря тиск у шинах також падає приблизно на 0,8 бар, що також слід враховувати при накачуванні шин. Коефіцієнт опору коченню f шини Kleber Viaxer 175/70 R13 82T оцінювали вздовж руху накатом автомобіля Лада-112. Збільшення тиску повітря на 0,05 МПа зменшує f на 1,3 %, зменшення тиску на 0,05 МПа збільшує f на 1,7 %.

Ключові слова: шина, автомобіль, коефіцієнт опору, сила тертя, прискорення, тиск, температура.

Опубліковано
2025-05-20
Як цитувати
ЗИБЦЕВ , Ю., & ВОРОШИЛОВ , П. (2025). Вплив тиску в шині на динамічні характеристики автомобіля і опір руху. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 1(24), 102-106. https://doi.org/10.36910/automash.v1i24.1713