Середня швидкість щільного транспортного потоку з двома повільними автомобілями на ділянці дороги з обмеженими можливостями маневрування
Анотація
Існуючий спектр досліджень швидкості руху транспортних засобів вказує на велику увагу до даного параметру транспортного потоку як такого, що впливає на безпеку і комфорт руху, навколишнє середовище і якість життя. Даний параметр також є одним із найважливіших у транспортному моделюванні, де знаходять застосування закон розподілу випадкової величини швидкості, його перцентилі, а також модальне та середнє значення цієї величини. Більша частина літератури презентує підсумки обстежень швидкості на ділянках позаміських доріг і магістральних вулиць міст, де рух є здебільшого вільним. Загальним для цих досліджень є визнання нормального розподілу як типового для швидкості транспортних засобів у вільному потоці, а також можливості практичного використання перцентилів даного розподілу, його моди і математичного сподівання . Цього не можна сказати про результати вивчення швидкості у міських умовах руху, ускладнених щільними транспортними потоками і обмеженими можливостями маневрування. У таких умовах проведено суттєво меншу кількість досліджень. Вони не демонструють консенсусу щодо можливості застосування якогось одного референтного розподілу швидкості, але в той же час об’єднані тим, що вказують на тенденцію зміщення моди розподілу вліво у порівнянні з ситуацією вільного руху і зменшення середнього значення швидкості. Дана стаття презентує початкові кроки дослідження швидкості в складних міських умовах, коли наявний сильний вплив транспортних засобів один на одного, який можна спостерігати на ділянках доріг з однією доступною для руху смугою без можливості виконання маневрів обгону або випередження. У даному дослідженні з використанням формули для розрахунку середнього значення швидкості пачки автомобілів з одним повільним автомобілем виведена формула для розрахунку середньої швидкості пачки у ситуації з двома повільними автомобілями, які обмежують швидкість інших. Дані формули дозволяють поглибити знання про обмежуючі впливи щільного потоку на швидкості транспортних засобів та перший момент їх розподілу, а також наблизитись до отримання залежності для розрахунку середньої швидкості транспортного потоку при будь-якій кількості повільних автомобілів у ньому.
Ключові слова: швидкість руху, середня швидкість, транспортний потік, щільність потоку, смуга руху, умови руху, аналітичне моделювання, транспортна система.