ДОЦІЛЬНІСТЬ ВПРОВАДЖЕННЯ ОДНОСТОРОННЬОГО РУХУ НА ВУЛИЧНО-ДОРОЖНІЙ МЕРЕЖІ МІСТ
Анотація
Доведена актуальність проблеми організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міст через постійне зростання автомобільного транспорту, що спричиняє затори, дорожньо-транспортні пригоди та забруднення атмосферного повітря. Все це погіршує економіку й якість життя, створюючи небезпеку для пішоходів. Досвід різних країн, включаючи Україну, підтверджує, що односторонній рух є одним із ключових заходів, здатним підвищити швидкість транспортних потоків, збільшити пропускну спроможність вулиць, знизити затори та аварійність. Проаналізовано вплив організації одностороннього руху на показники ефективності функціонування транспортної мережі.
Розглянуто конкретний приклад введення одностороннього руху на ділянці вулично-дорожньої мережі Індустріального району м. Харків. При цьому досліджені різні схеми руху транспортних засобів по ній та порівняні з існуючою. Запровадження одностороннього руху на двох паралельних вулицях Миру та Біблика забезпечує значний соціальний ефект, а саме: зменшується кількість конфліктних точок у 2,5 рази, знижується коефіцієнт небезпеки в 1,4 рази та скорочується час реалізації транспортних кореспонденцій на 7%. Також встановлено вплив одностороннього руху на коефіцієнт відносної небезпеки перехрестя в залежності від конфігурації перехрестя.
Встановлено, що запровадження одностороннього руху є виправданим порівняно з існуючою організацією руху. Це підкреслює необхідність ширшого застосування цього заходу для зниження трафіку та підвищення безпеки руху.
Ключові слова: односторонній рух, вулично-дорожня мережа, програмне забезпечення, перехрестя, моделювання, критерій, транспортні кореспонденції.