Вплив соціально-демографічних показників населення на параметри переміщень міською територією з метою покупок
Анотація
Розуміння чинників, які впливають на вибір користувачем міської транспортної системи способу та часу свого переміщення, є важливим елементом дослідження міської мобільності. В роботі акцентується увага на особливостях переміщень з метою покупок, які є менш регламентованими порівняно з робочими чи навчальними поїздками, але мають значний вплив на транспортні потоки у місті. Метою дослідження було визначення зв’язків між соціально-демографічними показниками населення і їх вибором місця та часу для здійснення покупок. Для збору даних проведено онлайн-опитування серед населення міста Львова, в результаті якого отримано 152 придатні для подальшого аналізу відповіді. Результати опитування свідчать, що ймовірність використання транспорту значно вища при покупках у великих торгових центрах або на ринках (64,2%), порівняно з покупками в менших магазинах (31,3%). Більшість покупок виконується у пообідній час (після 15:00 год). Дослідження впливу соціально-демографічних характеристик населення на вибір ними місця покупки та часу виконання покупки проведено з використанням методу крос-табуляції з подальшим проведенням χ²-тесту для перевірки гіпотези про незалежність змінних. Згідно отриманих результатів, на вибір місця покупок значно впливає наявність власного автомобіля, а на вибір часу — стать та рівень доходу домогосподарства. Подальший кластерний аналіз на основі статистично значущих показників, проведений за допомогою методу k-середніх, дозволив виявити п'ять кластерів населення з вираженими перевагами у виборі місця і часу для покупок. Отримані результати є корисними для моделювання попиту на переміщення з метою покупок та розподілу цих переміщень в часі і просторі.
Ключові слова: переміщення з метою покупки, час покупки, місце покупки, кластерний аналіз, соціально-демографічні показники