Вплив соціально-демографічних показників населення на параметри переміщень міською територією з метою покупок

  • Микола ЖУК кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій НУ «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-1989-1053
  • Галина ПІВТОРАК кандидат технічних наук, доцент кафедри транспортних технологій НУ «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-3645-1586
  • Анастасія МАРКЕВИЧ кафедри транспортних технологій НУ «Львівська політехніка»

Анотація

Розуміння чинників, які впливають на вибір користувачем міської транспортної системи способу та часу свого переміщення, є важливим елементом дослідження міської мобільності. В роботі акцентується увага на особливостях переміщень з метою покупок, які є менш регламентованими  порівняно з робочими чи навчальними поїздками, але мають значний вплив на транспортні потоки у місті. Метою дослідження було визначення зв’язків між соціально-демографічними показниками населення і їх вибором місця та часу для здійснення покупок. Для збору даних проведено онлайн-опитування серед населення міста Львова, в результаті якого отримано 152 придатні для подальшого аналізу відповіді. Результати опитування свідчать, що ймовірність використання транспорту значно вища при покупках у великих торгових центрах або на ринках (64,2%), порівняно з покупками в менших магазинах (31,3%). Більшість покупок виконується у пообідній час (після 15:00 год). Дослідження впливу соціально-демографічних характеристик населення на вибір ними місця покупки та часу виконання покупки проведено з використанням методу крос-табуляції з подальшим проведенням χ²-тесту для перевірки гіпотези про незалежність змінних. Згідно отриманих результатів, на вибір місця покупок значно впливає наявність власного автомобіля, а на вибір часу — стать та рівень доходу домогосподарства. Подальший кластерний аналіз на основі статистично значущих показників, проведений за допомогою методу k-середніх, дозволив виявити п'ять кластерів населення з вираженими перевагами у виборі місця і часу для покупок. Отримані результати є корисними для моделювання попиту на переміщення з метою покупок та розподілу цих переміщень в часі і просторі.

Ключові слова: переміщення з метою покупки, час покупки, місце покупки, кластерний аналіз, соціально-демографічні показники

Біографія автора

Галина ПІВТОРАК , кандидат технічних наук, доцент кафедри транспортних технологій НУ «Львівська політехніка»

This project has received funding through the MSCA4Ukraine project, which is funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union. Neither the European Union nor the MSCA4Ukraine Consortium as a whole nor any individual member institutions of the MSCA4Ukraine Consortium can be held responsible for them

Опубліковано
2024-11-15
Як цитувати
ЖУК , М., ПІВТОРАК , Г., & МАРКЕВИЧ, А. (2024). Вплив соціально-демографічних показників населення на параметри переміщень міською територією з метою покупок. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 2(23), 27-34. https://doi.org/10.36910/automash.v2i23.1522