ПЕРСПЕКТИВИ ДЕКАРБОНІЗАЦІЇ АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ ГЛИБОКИХ КАР’ЄРІВ
Анотація
Зниження глибини видобутку корисних копалин в кар’єрах обумовлює необхідність пошуку шляхів зменшення викидів шкідливих речовин від автомобільного транспорту, який є основним в глибоких кар’єрах. На підставі дослідження зміни витрат палива при транспортуванні порід кар’єрними автосамоскидами і дизель тролейвозами вантажопідйомністю 90, 130 та 220 тон встановлені закономірності зміни лінійних витрат палива від тривалості руху з вантажем кар'єрними самоскидами з електромеханічною передачею. Середня розрахункова лінійна витрата палива для самоскидів вантажопідйомністю 90 т становить 10-12 л/км, 130 т – 16-18 л/км, 220 т – 24-26 л/км. Менші значення відповідають маршрутам більшої протяжності за рахунок меншої питомої частки витрат палива на непродуктивних операціях транспортного циклу. Встановлено параболічну залежність питомої витрати палива тролейбусного автомобіля від довжини маршруту та лінійну залежність питомої витрати палива тролейбусного автомобіля на тролейбусній ділянці маршруту. Встановлено, що абсолютна протяжність маршруту руху суттєво не впливає на питому витрату палива, більш істотний вплив має частка тролейбусної ділянки в загальній протяжності маршруту. При збільшенні тролейної частини колії від 30 до 70 % на найдовшій колії величина відносної витрати палива зменшується з 0,76 до 0,41. Для зменшення викидів шкідливих речовин в атмосферу при впровадженні тролейбусної допомоги необхідно мати маршрути максимальної довжини з максимальною довжиною тролейбусної ділянки, це може призвести до скорочення в 2,5 рази.
Ключові слова: кар’єрний автосамоскид, дизель тролейвоз, витрати палива, викиди шкідливих речовин, декарбонізація