CТРУКТУРНА СХЕМА СИСТЕМИ «ВОДІЙ–АВТОМОБІЛЬ–СЕРЕДОВИЩЕ»

  • Віктор ЗАХАРЧУК доктор технічних наук, професор кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-5450-391X
  • Олег ЗАХАРЧУК кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-9265-4647
  • Микола СКАЛИГА кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет
  • Віктор ЯРОЩУК аспірант кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0009-0007-1377-7635

Анотація

Запропоновано концептуальну схему системи «водій-автомобіль-середовище», яка використовує положення теорії функціональних систем та представлення автомобіля у вигляді функціональної системи, що містить три рівні: двигун, шасі та кузов. Функціонування системи характеризується зміною параметрів і динамічних властивостей її елементів непередбачуваним чином. Інформаційні взаємодії на тактичному рівні розглядаються як взаємодії мультимодальних образів елементів системи «водій-автомобіль-середовище», представлених у вигляді векторів станів цих елементів. Розглянуто фактори, що впливають на ефективність функціонування системи. Розроблено схему функціонування системи «водій-автомобіль-середовище» з використанням системних об’єктів, що дозволяє оцінювати вплив різних чинників на показники системи з врахуванням основних процесів системи, зворотніх зв’язків як параметрів управління процесами та зв’язків з навколишнім середовищем, що мають місце в умовах експлуатації. Зокрема, керуючі дії водія характеризуються діями на педаль акселератора, педаль зчеплення, важіль коробки передач, кермове колесо, педаль гальма. Підсистема «середовище» характеризується параметрами дороги та атмосферного повітря. Ефективність функціонування системи тісно пов’язана з значними витратами енергії. Система має низьку продуктивність за енергетичними показниками, але резерви підвищення її рентабельності далеко не вичерпані. До цих пір при оцінці ефективності функціонування системи за енергетичним критерієм застосовувались методи, засновані на оцінці ефективності окремих її елементів. Системний підхід дозволяє виконати оцінку енергетичних та матеріальних витрат і відшукати резерви підвищення ефективності функціонування системи в цілому.

Ключові слова: система, ефективність, водій, автомобіль, середовище, енергетика, функціонування.

Опубліковано
2024-05-20
Як цитувати
ЗАХАРЧУК , В., ЗАХАРЧУК , О., СКАЛИГА , М., & ЯРОЩУК , В. (2024). CТРУКТУРНА СХЕМА СИСТЕМИ «ВОДІЙ–АВТОМОБІЛЬ–СЕРЕДОВИЩЕ». СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 1(22), 147-152. https://doi.org/10.36910/automash.v1i22.1355