Розробка моделі узагальненого діагностичного показника технічного стану ходової частини автомобіля з використанням математичних методів теорії планування експерименту

  • Дмитро МІРОНОВ кандидат технічних наук, старший викладач кафедри автомобілів Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0002-5717-4322
  • Олег ЛЯШУК доктор технічних наук, професор кафедри автомобілів Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0003-4881-8568
  • Іван ГЕВКО доктор технічних наук, професор кафедри автомобілів Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0001-5170-0857
  • Андрій ГУПКА кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0002-7565-5664
  • Любомир СЛОБОДЯН кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0002-9191-6801
  • Богдан ГЕВКО кандидат економічних наук, асистент кафедри автомобілів Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0003-1639-2136
  • Роман ХОРОШУН асистент кафедри автомобілів Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0002-1862-7640

Анотація

У статті розроблено регресійну модель узагальненого діагностичного показника технічного стану ходової частини автомобіля для прискорення процесу постановки діагнозу про технічний стан його вузлів з використанням методів планування експерименту при оптимізації багатофакторних процесів, методів математичного моделювання та методів статистичного аналізу.

В результаті проведення повного факторного експерименту отримано регресійне рівняння узагальненого діагностичного показника технічного стану ходової частини автомобіля. За рівнянням регресії визначено характер впливу діагностичних параметрів ходової частини на її загальний технічний стан. На основі аналізу величин коефіцієнтів членів рівняння регресії отримано перелік факторів, які мають найбільший вплив на технічний стан ходової частини автомобіля. Отримано поліноміальну математичну модель узагальненого діагностичного показника технічного стану ходової частини авто, яка може бути використана в задачах прогнозування технічного стану.

Удосконалено теоретичний підхід до оцінки технічного стану вузлів автомобілів шляхом використання математичних моделей узагальнених діагностичних показників технічного стану основних агрегатів авто з застосуванням методів теорії планування експериментів.

Поліноміальні моделі узагальненого діагностичного показника технічного стану вузлів автомобіля можуть бути використані для створення нових та вдосконалення існуючих автоматизованих систем моніторингу та прогнозування технічного стану автомобільних вузлів. Це дозволить оптимізувати та прискорити процес обробки інформації, отриманої в ході ремонтів та технічних оглядів автомобілів, скоротити час на постановку діагнозу, а також підвищити точність його постановки. Додатково це дозволить зменшити матеріальні та фінансові витрати на проведення технічних оглядів і ремонтних робіт агрегатів автомобіля.

Ключові слова: ходова частина автомобіля, математична модель, повнофакторний експеримент, ремонт, діагностика

Опубліковано
2023-11-28
Як цитувати
МІРОНОВ , Д., ЛЯШУК , О., ГЕВКО , І., ГУПКА , А., СЛОБОДЯН , Л., ГЕВКО , Б., & ХОРОШУН , Р. (2023). Розробка моделі узагальненого діагностичного показника технічного стану ходової частини автомобіля з використанням математичних методів теорії планування експерименту. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 2(21), 135-144. https://doi.org/10.36910/automash.v2i21.1218