До питання моделювання розподілу транспортних потоків у містах

  • Юрій ДАВІДІЧ доктор технічних наук, професор, професор кафедри транспортних систем і логістики, Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова http://orcid.org/0000-0002-4136-4084
  • Віктор ДОЛЯ доктор технічних наук, професор, професор кафедри автомобільного транспорту і логістики, Національний університет «Одеська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-3496-0037

Анотація

Робота присвячена розробці ефективних методів моделювання розподілу транспортних потоків у містах. Аналіз результатів попередніх досліджень показав, що прогнозування параметрів транспортних потоків у містах доцільно проводити з використанням методів моделювання закономірностей руху транспортних засобів. Суттєвий вплив на параметри руху автомобілів мають умови руху, що визначаються характеристиками вулично-дорожньої мережі. Крім того на параметри руху впливає зовнішнє середовище. Цей вплив визначає стохастичний характер руху. Врахування стохастичних явищ при моделюванні параметрів руху автомобілів дозволить отримати більш адекватні результати прогнозування параметрів транспортних потоків у містах. Проведення натурних обстежень і обробка їх результатів дозволило отримати дані, що необхідні для розробки моделей зміни параметрів руху автомобілів. Отримані моделі було використано в імітаційній моделі руху транспортних засобі по вулично-дорожній мережі. Наведено алгоритм імітаційної моделі. Вихідними даними при моделюванні руху транспортних засобів є їх параметри і умови руху. Маршрут руху представляється як сукупність ділянок між перехрестями та перехресть вулично-дорожньої мережі. Для моделювання руху транспортних засобів визначається тип ділянки - з двостороннім або з одностороннім рухом. Залежно від типу ділянки в розрахунках використовуються відповідні моделі та параметри законів розподілу. З використання розроблених моделей визначається середня швидкість руху ділянкою. На наступному кроці моделюється фактична швидкість руху з використанням методу Неймана як випадкова величина, що розподілена за нормальним законом. Маючи значення фактичної швидкості руху можливо визначити час руху по ділянці. Аналогічним чином моделюється час проходження автомобілями перехресть вулично-дорожньої мережі. Після розгляду всіх ділянок та перехресть маршруту визначається сумарний час руху і виконується виведення результатів розрахунків. Отримані результати дозволяють визначити параметри руху автомобілів вулично-дорожньою мережею міста, що дає змогу вирішувати завдання моделювання розподілу транспортних потоків у містах.

Ключові слова: транспортна система, маршрут руху, ділянка, перехрестя, швидкість, закон розподілу, модель

Опубліковано
2023-11-28