ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГАЛЬМІВНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ АВТОПОЇЗДА З ЧАСТКОВО ЗАПОВНЕНОЮ ЦИСТЕРНОЮ

  • Володимир САХНО доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри автомобілів, Національний транспортний університет, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-5144-7131
  • Ігор МУРОВАНИЙ андидат технічних наук, доцент, декан факультету транспорту та механічної інженерії Луцького національного технічного університету https://orcid.org/0000-0002-9749-980X
  • Віктор ПОЛЯКОВ кандидат технічних наук, доцент, професор кафедри автомобілів, Національний транспортний університет, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7042-3066
  • Денис ПОПЕЛИШ магістр, Національний транспортний університет, аспірант кафедри автомобілів https://orcid.org/0000-0001-9506-6421

Анотація

Збільшення обсягів перевезень і розширення номенклатури перевезених вантажів, що перевозяться вимагають удосконалення структури і продуктивності автотранспортних засобів (АТЗ). Суттєвим резервом підвищення ефективності використання АТЗ є збільшення кількості вантажів, що перевозяться автопоїздами без значного збільшення їх кількості на автомобільних дорогах. Вирішити цю проблему можна за допомогою великотоннажних автопоїздів, у тому числі багатоланкових. У зв'язку з цим одним із найважливіших завдань є необхідність забезпечення таких автопоїздів необхідним рівнем гальмівних властивостей.

У роботі показано, що при частково заповненій цистерні змінюються динамічні якості колісних транспортних засобів внаслідок великих переміщень центру мас вантажу в резервуарі, що призводить до додаткових навантажень, що діють на конструкцію цистерни, а також суттєвого зниження стійкості, керованості і гальмівних властивостей транспортних засобів, що визначаються нормальними реакціями опорної поверхні на його колеса (осі). У роботі визначені нормальні реакції опорної поверхні для різного ступеня заповнення цистерни і для автопоїзда з жорстким вантажем. Розділення внутрішнього об`єму цистерни на окремі секції майже не впливає на максимальне значення сили інерції у разі гальмування автопоїзда із сталим уповільненням, але при цьому частота коливань цієї сили є більшою. При цьому рух рідини відносно цистерни призводить до зменшення гальмівного шляху. Поділ цистерни на секції, як і ступінь її заповнення також впливають на довжину шляху – найкоротший у автопоїзда з односекційною цистерною із 50% наповненням.

Ключові слова: автопоїзд,  цистерна, ступінь заповнення, секційність цистерни, нормальна реакція, уповільнення, гальмівний шлях

Опубліковано
2023-05-24