ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГАЛЬМІВНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ АВТОПОЇЗДА З ЧАСТКОВО ЗАПОВНЕНОЮ ЦИСТЕРНОЮ
Анотація
Збільшення обсягів перевезень і розширення номенклатури перевезених вантажів, що перевозяться вимагають удосконалення структури і продуктивності автотранспортних засобів (АТЗ). Суттєвим резервом підвищення ефективності використання АТЗ є збільшення кількості вантажів, що перевозяться автопоїздами без значного збільшення їх кількості на автомобільних дорогах. Вирішити цю проблему можна за допомогою великотоннажних автопоїздів, у тому числі багатоланкових. У зв'язку з цим одним із найважливіших завдань є необхідність забезпечення таких автопоїздів необхідним рівнем гальмівних властивостей.
У роботі показано, що при частково заповненій цистерні змінюються динамічні якості колісних транспортних засобів внаслідок великих переміщень центру мас вантажу в резервуарі, що призводить до додаткових навантажень, що діють на конструкцію цистерни, а також суттєвого зниження стійкості, керованості і гальмівних властивостей транспортних засобів, що визначаються нормальними реакціями опорної поверхні на його колеса (осі). У роботі визначені нормальні реакції опорної поверхні для різного ступеня заповнення цистерни і для автопоїзда з жорстким вантажем. Розділення внутрішнього об`єму цистерни на окремі секції майже не впливає на максимальне значення сили інерції у разі гальмування автопоїзда із сталим уповільненням, але при цьому частота коливань цієї сили є більшою. При цьому рух рідини відносно цистерни призводить до зменшення гальмівного шляху. Поділ цистерни на секції, як і ступінь її заповнення також впливають на довжину шляху – найкоротший у автопоїзда з односекційною цистерною із 50% наповненням.
Ключові слова: автопоїзд, цистерна, ступінь заповнення, секційність цистерни, нормальна реакція, уповільнення, гальмівний шлях