ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОМЕНТУ ІНЕРЦІЇ ДВИГУНА ЛЕГКОВОГО АВТОМОБІЛЯ НА РОЛИКОВОМУ СТЕНДІ

  • Ігор МАРМУТ кандидат технічних наук, доцент кафедри технічної експлуатації і сервісу автомобілів ім. проф. Говорущенка М.Я., Харківський національний автомобільно-дорожній університет https://orcid.org/0000-0003-4661-1336
  • Володимир ЗУЄВ голова циклової комісії, викладач спеціальних дисциплін, Галицький фаховий коледж імені В'ячеслава Чорновола, м. Тернопіль https://orcid.org/0000-0002-0596-8630

Анотація

У статті розглянуті результати експериментальних досліджень моменту інерції двигуна легкового автомобіля. Також обчислені сповільнення у системі «автомобіль-стенд» при різних станах трансмісії.

Контроль і діагностування технічного стану рухомого складу автотранспорту з точки зору безпеки руху є однією з найважливіших проблем. Особливо важливий цей контроль для систем, технічний стан яких впливає на безпеку руху, а також силового агрегату в режимі тягових випробувань. Зарубіжний і вітчизняний досвід свідчить про ефективність інструментального контролю. До діагностичного обладнання відносяться роликові стенди, на яких можна здійснювати перевірку гальмівних і тягових властивостей автомобілів.

Як показують багато досліджень, зокрема, що проводилися на кафедрі технічної експлуатації і сервісу автомобілів ХНАДУ (ХАДІ), інерційні стенди дають більш достовірну інформацію про технічний стан автомобіля (дозволяють відтворити реальні швидкісні і теплові режими роботи). Для нормування та визначення діагностичних параметрів при перевірці автомобіля на роликовому стенді необхідно знати приведені маси (або приведені моменти інерції) коліс, трансмісії та двигуна.

Для цього експериментально визначено момент інерції двигуна автомобіля конкретної моделі за трьома вибігами на стенді з включеним зчепленням. Також визначено сповільнення вибігу двигуна, від'єднаного від трансмісії В якості експериментального об'єкту було вибрано автомобіль Skoda Octavia з двигуном об’ємом 1,8 л. Сповільнення визначалося чисельним диференціюванням отриманих значень швидкості на ділянках вибігів.

Попередня оцінка показала, що запропонований метод визначення моменту інерції обертових частин автомобіля, включаючи двигун, може бути використаний для практичного застосування. Отримані результати не суперечать даним інших дослідників та досить близькі до їх значень. Запропонований метод дає результати, що не виходять за межі значень, одержуваних більш точними методами і може бути рекомендований для оцінки моменту інерції автомобільного двигуна за відсутності надійних даних.

Ключові слова: момент інерції, трансмісія, двигун, роликовий стенд, інерційна маса, вибіг, сповільнення системи «автомобіль-стенд».

Опубліковано
2023-05-24