ДОСЛІДЖЕННЯ ПАЛИВНОЇ ЕКОНОМІЧНОСТІ ВАНТАЖНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ В УМОВАХ ЕКСПЛУАТАЦІЇ

  • Ігор ГРИЦУК доктор технічних наук, професор, професор кафедри експлуатації суднових енергетичних систем, Херсонська державна морська академія
  • Володимир ВОЛКОВ доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри технічної експлуатації і сервісу автомобілів, Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Василь ОНИЩУК кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій, Луцький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-5316-408X
  • Євген УКРАЇНСЬКИЙ кандидат технічних наук, доцент кафедри організації авіаційних робіт та послуг Національного авіаційного університету
  • Тетяна ВОЛКОВА кандидат технічних наук, доцент кафедри транспортних технологій, Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Валерій СТЕЛЬМАЩУК кандидат технічних наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій Луцького національного технічного університету https://orcid.org/0000-0003-3813-3143

Анотація

Метою дослідження є визначення паливної економічності вантажних транспортних засобів категорії N3 в процесах транспортування вантажів у змінних умовах експлуатації за допомогою засобів інтелектуальних транспортних систем.

Достатньо багато уваги в практиці експлуатації вантажних транспортних засобів в Україні приділяється визначенню і отриманню таких його параметрів як витрата палива, технічний стан, швидкості руху та інші. В дослідженні ці параметри отримано дистанційним поєднанням оперативного контролю витрати палива і забезпечення паливної економічності вантажного транспортного засобу за змінними умовами експлуатації засобами інтелектуальних транспортних систем. Вантажний транспортний засобі категорії N3 був оснащений бортовим інформаційно-комунікаційним комплексом, який за допомогою розроблених алгоритмів, сформованої системи і технічних засобів моніторингу забезпечував визначення і поєднання інформації в частині витрати палива і середніх швидкостей руху на дільницях руху, які і є основними орієнтирами при визначенні раціональної витрати палива вантажними ТЗ. Оцінка витрати палива для ТЗ категорії N3 визначалась для кожної ділянки за добу по відповідному маршруту з урахуванням геозон, які формувались на основі врахування максимально допустимої швидкості. Аналіз параметрів за добу виконано у зв’язку з різною часовою та просторовою протяжність маршруту. Крім того проведено аналіз зміни швидкостей руху ТЗ на маршрутах вантажних перевезень, як одного з основних параметрів, що формують витрату палива. Для кожної ділянки в рамках відповідної геозони вказані обмеження швидкостей (у місті – 50 км/год). Результати експериментальних досліджень було покладено в основу математичної моделі для отримання коефіцієнту паливовикористання і коефіцієнту стійкої економії палива вантажного транспортного засобу.

Ключові слова: транспортний засіб, паливна економічність, умови експлуатації, інформаційні технології, моніторинг, середня швидкість, інфраструктура.

Опубліковано
2023-05-24