Використання кластерного аналізу для вивчення характеристик мікровантажних потоків покупців

Автор(и)

  • Галина ПІВТОРАК кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій НУ «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-3645-1586 (неавтентифікований)
  • Євген ПРУСЬКИЙ аспірант кафедри транспортних технологій НУ «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.36910/automash.v2i25.1911

Анотація

У статті представлено результати дослідження, спрямованого на виявлення соціально-демографічних і поведінкових чинників, що впливають на вибір способу пересування населення під час здійснення покупок. Зважаючи на зростання обсягів поїздок, пов’язаних із закупівлею товарів, і на посилення уваги до екологічних аспектів міської мобільності, у роботі розглянуто феномен мікровантажних потоків покупців як частину ширшої системи міських вантажних перевезень.

Дослідження базується на результатах онлайн-опитування 479 респондентів. На основі методу ієрархічної кластеризації визначено два основні кластери покупців. Перший кластер сформували представники середнього віку, переважно жінки, які поєднують активну зайнятість із виконанням покупок середньої ваги (2–5 кг), здебільшого у денний час, і віддають перевагу пересуванню приватним автомобілем або пішки. Другий кластер охоплює переважно студентську молодь, яка здійснює невеликі покупки (до 2 кг), частіше після 15:00, комбінуючи громадський транспорт і піші переміщення.

Отримані результати підтверджують наявність статистично значущих відмінностей між групами за віком, статтю, видом діяльності, часом виконання та вагою покупки. Виявлено чітку залежність між вагою покупки та вибором транспортного засобу: зі зростанням ваги суттєво підвищується ймовірність використання приватного автомобіля. Аналогічно, часові характеристики впливають на модальний вибір – у ранкові години переважають піші переміщення, тоді як у пообідній період зростає частка автомобільних поїздок та поїздок громадським транспортом.

Практичне значення роботи полягає у формуванні наукового підґрунтя для розроблення цільових заходів сталого транспортного планування, зорієнтованих на конкретні групи користувачів. Для молоді доцільно зосередитися на покращенні доступності громадського транспорту та розвитку інфраструктури мікромобільності, тоді як для працюючого населення ефективними можуть бути стимули до скорочення використання приватного автомобіля.

Перспективи подальших досліджень пов’язані з моделюванням впливу покупецьких мікровантажних потоків на загальні транспортні потоки міста. Такий аналіз є важливим для управління піковими навантаженнями транспортної системи та розроблення політик екологічно сталого розвитку міських перевезень.

Ключові слова: переміщення з метою покупки, кластерний аналіз, соціально-демографічні показники, вибір виду переміщення, мікровантажні потоки

Посилання

Завантаження

Опубліковано

2025-11-19

Як цитувати

Використання кластерного аналізу для вивчення характеристик мікровантажних потоків покупців. (2025). СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТІ, 2(25), 68-76. https://doi.org/10.36910/automash.v2i25.1911

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають